میترا گودرزی؛ سیمین غلامرضایی؛ کورش امرایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه آنلاین با مداخله تدوینی آنلاین مبتنی بر آموزش ذهن-آگاهی، تابآوری و تنظیم هیجان بر مولفههای فراهیجان مثبت و منفی در زنان باردار مبتلا به پریشانی روانشناختی میباشد. این پژوهش نوعی کارآزمایی بالینی همراه با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری است. جامعه آماری متشکل از کلیه زنان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه آنلاین با مداخله تدوینی آنلاین مبتنی بر آموزش ذهن-آگاهی، تابآوری و تنظیم هیجان بر مولفههای فراهیجان مثبت و منفی در زنان باردار مبتلا به پریشانی روانشناختی میباشد. این پژوهش نوعی کارآزمایی بالینی همراه با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری است. جامعه آماری متشکل از کلیه زنان باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان بروجرد بودکه پس از غربالگری اولیه، 45 زن باردار مبتلا به پریشانی روان-شناختی به روش هدفمند در دو گروه مداخله و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر)، به صورت تصادفی گمارش شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامههای استرس ادراک شده کوهن، اضطراب خاص بارداری، افسردگی ادینبورگ و مقیاس فراهیجان میتمنسگرابر و همکاران. تحلیل دادهها بااستفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد. یافتهها نشان داد هر دو رویکرد مداخلهای بر بهبود تمامی مولفههای فراهیجان اثربخش بودهاند (05/0 >p) و در پیگیری یک ماهه فقط در مورد مولفه علاقه (002/0=P) میان دو گروه درمانی، تفاوت معنادار آماری بهدست آمد. به نظر میرسد نتایج این پژوهش میتواند مراقبین سلامت را در جهت ارتقای سلامت روان زنان باردار یاری نماید.